(a hallgatókhoz)
Tévedés ne essék. Természetesen ez nem promó. Azt se tudom jelenleg jött e ki új Noisia vagy jön e mostanság és ez nem is lényeges ebben a bejegyzésben. Természetesen szélsőségesíteni próbálok/próbáltam. De akkor mi van?
Valójában bármilyen nevet írhattam volna Noisia helyére. Richie Hawtin, Metallica, Deadmau5, Astrix, Pendulum... etc. A hangsúly itt a dinamikán van amit egyszerűen nem tudunk helyesen használni. Kérdem én, hány évtized kell még ehhez?
Na de akkor most már tudjuk meg mi az a dinamika.
A dinamika (zenei témakörre vetítve) leegyszerűsítve, köz-nyelvesítve annyit jelent, hogy két pont között milyen, mértékű hangerő változások lelhetőek fel.
Konkretizáljunk. Zenében ha valaki azt mondja, hogy dinamikus az annyit tesz, hogy hangerő változásokat feltételezünk (szóval vannak halk részek és hangosak). Azonban nem tudom, hány hallgató vett már észre 'halk' részt mondjuk egy Noisia-ban? Az maximum akkor halk ha lehalkítjuk. Az intro épp úgy üvölt, mint mikor bejön az első 'drop' és egy kegyetlen 'bassline' téma. Így távolról sem beszélhetünk hangerőváltozásról (vagy csak olyan minimálisokról amik nem indokolják a 'dinamikus' jelző használatát). Egy bizonyos decibel értékre van kitolva a zene (ugyanis a dinamikát decibelben adjuk meg) és 'mozgás tér nélkül' ott van tartva. (elnézést a szakmabeliektől... ez a poszt elsősorban nem nekik készül, de ez a bejegyzés címéből is adódik :) )
Csak hogy meglegyen a kontraszt hallgassuk mán össze egy Wagner-el. A különbség nyilván való, Wagner esetében vannak nagyon halk részek és hangosak és ezek teljesen érzékelhetőek is. Noisia-ban ez egy szinten van és aminek halknak 'kéne' lennie az épp olyan hangos, mint a zene legsűrűbb része. Persze a dinamikátlanság a hallgatónak 'jó' hiszen hozzá se kell nyúljon a volume gombhoz, de így elég sematikus lesz egy anyag hangzása (pláne ha a komplett album is ugyan arra a hangerőszintre van beállítva és ennek fejében még zeneileg is ugyan abból építkezik 10-12 számon keresztül kicsit máshogy). Mondhatjuk, hogy a zene harmadik dimenziója vész el.
Persze félreértés ne essék. Wagner és Noisia még távolról se nevezhető azonos műfajnak (lol) így a hangtechnikai elvárások is mások, mint egy komoly zenei 'stuff' -nál, de a mai elektronikus zenék feltehetően 90%-ra (de inkább 99 lesz az) nem mondható el a dinamika, mint jellemző ezért kérem ha nem vagyunk tisztában a jelentésével ne használjuk!
A mai dinamikátlanságnak amúgy néhány okozata a médiában (TV, rádió) keresendő és a még mai napig vívott 'hangerőháborúban' (de hova tolják már a potit? Lassan a keverőkbe az utolsó piros ledek felé egy erősen konkrétan 'lángoló' ledet is beépíthetnek a következő generációs tervezők ha ez még sokáig megy így... amúgy ezt a hangerőháború dolgot majd külön bejegyzésben előveszem). Gizda hangosnak lenni valljuk be és minderre a hallgatók is rátesznek egy lapáttal ,mert mindent megesznek amit szépen csomagolva, agyon 'hype' -olva eléjük tesznek (persze ő könnyen átverhető, mert nem tudja mit kéne hallania és ez is majd kap lehet több bejegyzést is, hogy még is mit kéne hallanunk). Hozzáteszem, hogy már komplett műfajok vannak amik eleve a dinamikátlanságra épülnek és nincs is ezzel semmi baj.
Nekem ezzel kapcsolatban nincsenek perverzióim. Én szeretem ezt is azt is (a dinamikátlanság is egy hangzás világot eredményez ahogyan a dinamikus is) csak ez a dinamikátlan zenére 'ráhányjuk', hogy dinamikus, dolog zavar, de k*rvára illetve a mértéktelen minőség kárára menő hangerő emelés. :)
Azonban az egyéb könnyűzenei műfajok felé hajlóak most ne mosolyogjanak elégedetten, hogy 'persze elektronyos zene' ugyanis például az új Metallica albumot vállalhatatlan sz*rba tolták már, amit állítólag Grammy -vel is jutalmaztak. Csak gratulálni tudok. De természetesen a példatár kiüríthetetlen.
Sokan mondhatják 'nyenyenye....kákán a csomót', de én szeretem nevén nevezni a dolgokat. Ezért nem mondom például a bablevesre, hogy WC deszka.
De mi okozza a dinamikátlanságot? Vannak esetek ahol nagyon drága stúdió eszközök valahol szoftveres vagy kevésbé drága 'vasak' vagy ezeknek bárminemű kombinációja. Nevén nevezve különböző kompresszorok és limiterek (ez utóbbi is kompresszorok családjába sorolandó, de más céllal használjuk). Ezek dinamikai effektek. Nagyon mélyen nem mennék bele, mert ez első sorban nem oktató anyagnak készül és nem a 'szakmának'. :)